PIRAMIDY FINANSOWE
Piramida finansowa?...nie istnieje.
Kto mógłby nabrać się na coś takiego?
Nikt nie uwierzy w tak ogromny zysk.
A jednak...
Niestety piramidy finansowe są dość powszechne i coraz trudniej je
rozpoznać.😕
Aby zwiększyć świadomość, zorganizowałyśmy lekcję na temat Piramid
Finansowych dla naszych koleżanek i kolegów z klasy.
Przygotowałyśmy prezentację multimedialną, aby pokazać czym jest tak
naprawdę piramida finansowa oraz sposób jej działania.
Po prezentacji podzieliłyśmy wszystkich na drużyny i zaczęła się
rozgrywka w stworzoną przez nas grę na platformie internetowej.
Gra miała na celu sprawdzić wiedzę uczestników na temat piramid
finansowych. Aby ją przejść trzeba było zapamiętać wcześniej podane
informacje.📚
Jeśli lekcja z prezentacją, to pewnie też karta pracy? Oczywiście, że
tak, ale w formie wykreślanki. Nie zabrakło też krzyżówki. Nauka przez
zabawę zapewniła rozrywkę oraz umożliwiła zapamiętanie
najważniejszych haseł lekcji. Było super.😁
Ale od początku. Czym jest piramida finansowa?
To rodzaj firmy, w której każde zarobione
pieniądze pochodzą z wpłat nowych członków.
Przynosi zysk osobom znajdującym się na
samym jej szczycie. Firmy (piramidy
finansowe) przyjmują środki finansowe w celu
ich zainwestowania, z wysoką stopą zwrotu. Cel ten nigdy nie jest
realizowany.
Żywotność takiej piramidy uzależniona jest od dopływu pieniędzy
od nowo zrekrutowanych członków. Jednak każdą piramidę finansową
czeka upadek. Nie można przecież pozyskiwać członków w
nieskończoność. Po prostu zabrakłoby ludzi na świecie.🌏
Zapytałyśmy nasze koleżanki czy znają albo czy słyszały o jakieś
piramidzie finansowej. Okazało się, że najbardziej znaną jest ta
pochodząca z własnego podwórka, czyli Amber Gold. Rozszerzyłyśmy
tę wiedzę o kilka innych, najbardziej znanych przykładów tego rodzaju
oszustwa finansowego tj. Piramida Madoffa czy schemat Ponziego
Przedstawiłyśmy także kilka wskazówek do tego jak uniknąć
niebezpieczeństw piramid finansowych:
• Podejrzane powinny nam się wydawać oferty obiecujące wielki zysk
w krótkim czasie.
• Od ofert pracy polegającej na rekrutowaniu nowych osób, a zysk
danej osoby zależy od wpłaty innych również powinniśmy trzymać się z
daleka.
• Pamiętajmy, aby dokładnie sprawdzić w co inwestujemy nasze
pieniądze. Jeśli zauważymy, że brakuje pewnych informacji, a
przedsiębiorcy nie chcą nam jej podać, najlepiej będzie zrezygnować Z
inwestycji.
To wszystko wiedzą już nasze koleżanki i koledzy.
A czy Ty wiedziałeś/wiedziałaś już o tym?😊
Na dole jest link do naszej gry, gdyby ktoś z Was sam chciał się sprawdzić w temacie piramid finansowych 🙂
https://view.genial.ly/620766c342826900113c1611/interactive-content-blackboard-quiz
Przygotowały:
Karolina Bidzińska, Justyn Maciejczak, Magdalena Stankiewicz, Wiktoria Dziułka
CZAS REALIZACJI
2 godziny lekcyjne - 45 min - wprowadzenie (wykład), 45 min - ćwiczenia.
CELE
Celem przeprowadzanych zajęć jest wyjaśnienie znaczenia piramid finansowych w gospodarce i związanych z nimi zagrożeń.
1. Uczeń potrafi wyjaśnić i scharakteryzować pojęcie - piramida finansowa.
2. Uczeń potrafi określić legalność piramidy finansowej
3. Uczeń potrafi określić co powoduje bardzo mało realne osiągnięcie zysku z piramidy finansowej.
4. Uczeń zna sposoby zapobiegania dokonywania inwestycji w piramidy finansowe.
METODY PROWADZENIA LEKCJI
1. Wykład z elementami pogadanki, z wykorzystaniem materiałów multimedialnych.
2. Ćwiczenia w grupach, zawody między 3-4 osobowymi zespołami.
Metody sprawdzania wiedzy uczniów
1. Gra internetowa.
2. Karty pracy (krzyżówka, rebusy).
SCENARIUSZ PROWADZENIA LEKCJI
I. Część wprowadzająca - prezentowane zagadnienia:
1. Burza mózgów z uczniami, ich pierwsze skojarzenia z omawianym zagadnieniem.
2. Historia piramidy finansowej - prezentacja multimedialna:
· Na czym polega piramida finansowa?
· Co to jest schemat Ponziego?
· Formy piramid finansowych
· Jakie są niebezpieczeństwa piramidy finansowej?
· Słynne piramidy finansowe
II. Część ćwiczeniowa (praca w grupach)
Wykorzystane materiały: własna gra internetowa, samodzielnie opracowane karty pracy (krzyżówka i wykreślanka)
Uczniowie zostają podzieleni na 3-4 osobowe grupy. Rywalizują zespołowo o jak największą
liczbę punktów zdobytą w grze internetowej oraz w jak najszybszym rozwiązaniu
kart pracy.
Komentarze
Prześlij komentarz