EKONOMIA SPOŁECZNA
Komu ma ona służyć?
Czy komuś pomoże?
Naszym najnowszym tematem przeprowadzonych zajęć była ''Ekonomia społeczna''.
Ekonomia społeczna jest łatwa do zaobserwowania w dzisiejszej gospodarce. Możemy się na nią natknąć na każdym kroku...
Podczas zajęć wykorzystałyśmy stworzoną przez nas prezentację multimedialną, dzięki której wyjaśniłyśmy co to ekonomia społeczna, na czym polega i gdzie jest widoczna.🎓
Po wykładzie i wspólnej dyskusji z naszymi kolegami i koleżankami z klasy podzieliłyśmy wszystkich na grupy. W 2-3 osobowych zespołach uczniowie rozwiązywali przygotowane przez nas karty pracy.
Kolejny raz uczniowie musieli rozgrzać swoje szare komórki oraz sprawdzić swoją spostrzegawczość, i tym razem nie mogło przecież zabraknąć wykreślanki😉.
Wiedzę najłatwiej przyswajać przez zabawę, gry i rebusy w naszym przypadku sprawdziły się rewelacyjnie😄.
Ale wracając czym jest ta ''Ekonomia Społeczna"?
Jest to sfera aktywności obywatelskiej, która poprzez działalność gospodarczą i działalność pożytku publicznego służy: integracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych marginalizacją społeczną, tworzeniu miejsc pracy, świadczeniu usług społecznych użyteczności publicznej (na rzecz interesu ogólnego) oraz rozwojowi lokalnemu.
Przedsiębiorstwa społeczne – czyli co?
Taki status mogą uzyskać organizacje pozarządowe, spółdzielnie socjalne i podmioty kościelne spełniające określone warunki dotyczące m.in. przeznaczania całości zysków na działalność społeczną lub reintegrację społeczną i zawodową pracowników, zatrudniają co najmniej 30 proc. pracowników z grup zagrożonych wykluczeniem i są zarządzane w sposób partycypacyjny.
- względnie ciągła działalność w zakresie produkcji dóbr i/ lub usług,
- autonomia i suwerenność w stosunku do instytucji publicznych,
- podejmowanie ryzyka ekonomicznego,
- zatrudnienie płatnego personelu (chociażby nielicznego).
- wyraźna orientacja na cele społeczne,
- oddolny, obywatelski charakter,
- demokratyczny system zarządzania,
- partycypacyjna natura, wyrażająca się we włączeniu w zarządzanie przedsiębiorstwem jego środowiska społecznego,
- ograniczona dystrybucja zysków.
Przeprowadziłyśmy wywiad z pracownikami przedsiębiorstwa społecznego w naszej okolicy, tj.: Spółdzielnią Socjalną "Starachowiczanka", której celem jest między innymi:
- przywrócenie na rynek pracy osób zagrożonych wykluczeniem społecznym poprzez prowadzenie wspólnego przedsiębiorstwa,
- prowadzenie działalności oświatowo - kulturalnej (kursy, szkolenia, warsztaty) oraz sportowo - turystycznej,
- realizacja doniosłych społecznie celów takich jak tworzenie więzi międzyludzkich oraz reintegracja społeczna.
- Klub Integracji Społecznej
- Agencja Rozwoju Regionalnego w Starachowicach
- Spółdzielnia Socjalna „Agawa ”
- Warsztat Terapii Zajęciowej w Starachowicach
- Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Starachowicach
Mamy nadzieję, że nauczyliście się czegoś nowego, co może się przydać w przyszłości Wam oraz innym, czyli tym, którzy tej pomocy potrzebują.
Zachęcamy do poszukania przedsiębiorstw działających w sektorze ekonomii społecznej w waszej okolicy oraz dowiedzenia się co takie instytucje wnoszą do waszego miasta i jak Wy możecie pomóc potrzebującym!🌃
Scenariusz lekcji dla uczniów szkół średnich
Ekonomia społeczna
Przygotowały:
Karolina Bidzińska, Justyna Maciejczak, Magdalena Stankiewicz, Wiktoria Dziułka
Czas realizacji
2 godziny lekcyjne
-45 minut - wprowadzenie (wykład)
-45 minut - ćwiczenia
Cele:
Celem przeprowadzonych zajęć jest omówienie i wyjaśnienie czym jest ekonomia społeczna i jaki ma wpływ na nasze otoczenie. Po przeprowadzonej lekcji uczeń powinien umieć
1. Wyjaśnić czym jest lub na czym polega ekonomia społeczna
2. Wymienić podmioty ekonomii społecznej
3. Wskazać kryteria społeczne i ekonomiczne, którymi powinny charakteryzować się przedsięwzięcia wpisujące się w ekonomię społeczną
4. Wymienić na jakie efekty można liczyć dzięki ekonomii społecznej
5. Powiedzieć kilka słów o podmiotach ekonomii społecznej w naszej okolicy
Metody prowadzenia lekcji:
1. Wykład z elementami pogadanki, z wykorzystaniem materiałów multimedialnych.
2. Ćwiczenia w grupach, zawody między 4 zespołami.
Metody sprawdzania wiedzy uczniów:
1.Karty pracy
2. Gra ekonomiczne 5 sekund (stworzona przez nas na potrzeby lekcji)
Scenariusz prowadzenia lekcji:
I. Część wprowadzająca - przedstawienie prezentacji multimedialnej i dokładnie omówienie każdego zagadnienia
II. Część informacja - dyskusja na temat podmiotów ekonomii społecznej w naszej okolicy, przedstawienie informacji zebranych podczas wywiadu z pracownikami Spółdzielni Socjalnej "Starachowiczanka"
III. Część ćwiczeniowa (praca w grupach)
Wykorzystane materiały:
1.karta pracy
2.gra ekonomiczne 5 sekund
3.karta z zakresem działalności "Starachowiczanka"
Po przeprowadzonym wykładzie i dyskusji na temat lekcji uczniowie dostają karty pracy do samodzielnego rozwiązania, a następnie zostają podzieleni na 4 grupy. Rywalizują zespołowo o jak największą liczbę punktów zdobytą w grze, odpowiadając na pytania związane z ekonomią społeczną. Dwie zwycięskie drużyny wygrywają 'niepytajkę' z której mogą korzystać do końca dnia.
Na dole podaję link do prezentacji oraz kart pracy. Serdecznie zapraszam do skorzystania z nich!😄
https://drive.google.com/drive/folders/1uz2cditDaDZ1u8xEP_TFHraBeOS-mMEf?usp=sharing
Komentarze
Prześlij komentarz