KONSUMENCIE - POZNAJ SWOJE PRAWA!


Miałyśmy przyjemność, w minionym tygodniu, opracować i przedstawić klasie lekcje na temat praw i obowiązków konsumenta. Pomogły nam w tym samodzielnie przygotowane materiały tj. prezentacja i karta pracy. Gry w naszym przypadku sprawdzają się najlepiej więc i teraz nie mogło ich zabraknąć.☺ Stawką było dodatkowe nieprzygotowanie z wybranego przedmiotu zawodowego.😉 Musicie przyznać, że to całkiem dobra motywacja💪.


Prawda jest taka, że wszyscy jesteśmy konsumentami, dlatego temat dotyczy każdego z nas i bardzo zaciekawił naszych rówieśników. 

Zgodnie z definicją zawartą w kodeksie cywilnym (art. 22(1)) konsumentem jest każda osoba fizyczna, dokonująca z przedsiębiorcą czynności prawnej, niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Brzmi strasznie?😅Spokojnie tylko tak wygląda 😀 Przekładając tą definicję na prosty język: konsument to osoba, która nabywa coś na własny użytek. Tak, dokładnie! Każdy z nas idąc do sklepu i kupując coś zostaje konsumentem.

W przypadku jakichkolwiek sporów między kupującym i sprzedającym, to konsument jest uznawany za słabszą stronę i jest objęty szczególną opieką prawną.

 

Do najważniejszych uprawnień konsumenta należą:  

  1. Prawo do odstąpienia od umowy.
  2. Możliwość złożenia reklamacji wadliwego towaru, na podstawie rękojmi lub gwarancji.

Niektórzy teraz mogliby zapytać: czym jest rękojmia? Rękojmia to odpowiedzialność sprzedawcy w związku z ujawnioną wadą fizyczną lub wadą prawną zakupionego towaru. Natomiast gwarancja jest to dobrowolnie zapewnienie producenta o jakości towaru. To pisemny dokument określający czas i zasady na jakich udziela się gwarancji.


Jeśli dokonaliśmy zakupu towaru w sklepie stacjonarnym, to zgodnie z polskim prawem sprzedający nie musi przyjąć naszego zwrotu, pod warunkiem, że towar nie posiada wad. Jeżeli natomiast kupiliśmy jakąś rzecz i okazała się ona być wadliwa, sprzedawca jest zobowiązany przyjąć od nas zwrot towaru. Często na zwrot towarów jest określony termin ustalony w regulaminie sklepu (nie jest to narzucone prawnie). Wyjątkiem jest, gdy dany produkt kupiliśmy poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość (przez internet). W takiej sytuacji mamy 14 dni na odstąpienie od umowy.

Gdy zakupimy wadliwy towar możemy oczekiwać od sprzedawcy:

  • bezpłatnej naprawy,
  • wymiany towaru na nowy, 
  • obniżenia ceny lub zwrotu wartości towaru.
I to my decydujemy o tym czy chcemy naprawy towaru, czy wymiany na nowy!



Co zrobić jeśli wystąpi spór ze sprzedawcą? Gdzie możemy to zgłosić?

Należy zapoznać się z prawami i obowiązkami konsumentów w danej kwestii oraz bezpośrednio skontaktować się ze sprzedawcą. Poprosić organizację konsumencką o informację i pomoc w rozwiązaniu sporu. Zgromadzić wszelkie dokumenty związane ze sprawą. Warto kontrolować przebieg sprawy w czasie, by nie minęły terminy. W ostateczności skierować sprawę do sądu polubownego lub powszechnego.

Nie dajmy się też nabrać na "mity handlowe", takie jak to, że po odejściu od kasy nie uznaje się reklamacji czy też to, że przedmioty przecenione nie podlegają reklamacji. Są to kłamstwa, których wielu sprzedawców używa na swoją korzyść!

Nieznajomość swoich praw szkodzi!

Na szczęście zarówno my jak i nasi koledzy oraz koleżanki z klasy znamy już swoje prawa jako konsumenci. Mamy nadzieję, że Wy również dowiedzieliście się czegoś z naszego wpisu i będziecie w przyszłości potrafili poradzić sobie w sytuacji, gdy kupicie wadliwy towar lub taki, który Wam jednak nie odpowiada. 😁


KONSUMENCIE - POZNAJ SWOJE PRAWA!

Scenariusz lekcji dla uczniów szkół średnich

Przygotowały: Karolina Bidzińska, Justyna Maciejczak, Magdalena Stankiewicz, Wiktoria Dziułka

CZAS REALIZACJI

2 godziny lekcyjne - 45 min - wprowadzenie (wykład), 45 min - ćwiczenia.

CELE

Celem przeprowadzanych zajęć jest zapoznanie z podstawowymi prawami i obowiązkami konsumentów.

  1. Uczeń potrafi wyjaśnić kto to jest konsument oraz jakie są jego prawa i obowiązki.

  2. Uczeń potrafi rozpoznać różnice między pojęciami rękojmi i gwarancji.

  3. Uczeń potrafi poradzić sobie podczas sporu ze sprzedawcą.

  4. Uczeń zna sposoby rozstrzygania sporów oraz instytucje, do których można się zgłosić.

  5. Uczeń wie jakie mity handlowe krążą w społeczeństwie. 

METODY PROWADZENIA LEKCJI

  1. Wykład z elementami pogadanki, z wykorzystaniem materiałów multimedialnych.

  2. Ćwiczenia w grupach, zawody między 3-4 osobowymi zespołami.


WERYFIKACJA

Metody sprawdzania wiedzy uczniów

  1. Gra internetowa (w prezentacji).

  2. Karty pracy.

SCENARIUSZ PROWADZENIA LEKCJI

  1. Część wprowadzająca - prezentowane zagadnienia:

  1. Burza mózgów z uczniami, ich pierwsze skojarzenia z omawianym zagadnieniem.

  2. Konsumencie - poznaj swoje prawa! - prezentacja multimedialna:

  • Na czym polega zwrot towaru?

  • Różnice między rękojmią a gwarancją.

  • Co zrobić podczas sporu ze sprzedawcą oraz do kogo się zgłosić?

  • Jakie sposoby rozwiązywania sporów wyróżniamy?

  • Mity handlowe.

   II.      Część ćwiczeniowa (praca w grupach)

Wykorzystane materiały: własna gra internetowa zrobiona na wzór prezentacji, samodzielnie opracowana karta pracy.
Uczniowie zostają podzieleni na 3-4 osobowe grupy. Zespoły rywalizują o zdobycie jak największej ilości odpowiedzi
w grze internetowej oraz jak najlepsze rozwiązanie karty pracy. Do jak najlepszych wyników zmotywować
ma ich dodatkowe nieprzygotowanie z wybranego przedmiotu zawodowego.



Poniżej zostawiamy linki do naszej gry, karty pracy i prezentacji📖 Serdecznie zachęcamy do samodzielnego sprawdzenia się w tym temacie 🧐


https://drive.google.com/drive/folders/1F4J0gtbyQF454Tr9eB1B8ZqeMKXRRu2b?usp=sharing




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

PIRAMIDY FINANSOWE